15 vuotta.

Mihin me olemme liikkuneet vuodesta 2004? Olemmeko me kehittyneet? Ovatko asiat huonommin?

Minä tunnen olevani monella tapaa edelleen n. vuodessa 2004. Sen jälkeinen kehitys ja sen jälkeiset muutokset, sen jälkeen tapahtuneet asiat ovat mitättömiä tai eivät ainakaan kiinnosta juuri minua. Mihinkö viittaan? Kulttuuri, tiede, teknologia, ihmisen tekeminen, rakennetut asiat, ilmiöt ylipäätänsä.

Jos vuonna 1975 ajatteli näin vuodesta 1960, niin oli sitä kyllä aika pahasti jumissa oleva kalkkis. Tai siltä tuntuu minusta, kun ajattelen ihmisiä vuonna 1975 miettimässä vuotta 1960. Nostalgikkoja sun muita, jotka sillä tavalla ajattelivat. 1960-1975 oli vaikka sun mitä kaikilla tasoilla. 2004-2019 siihen verrattuna kovin vähän jälkipolville kerrottavaa.

Ei minulla kyllä edes ole mitään nostalgiaa. Nostalgia on yleensäkin minulla aika harvinaista. En vain viime vuosina ole painanut mieleeni juurikaan ajattelemisen arvoisia ajankohtaisia asioita, tai sanokaamme näin, että ne ajankohtaiset asiat eivät ole olleet sen kummoisempia kuin asiat ja ilmiöt vuonna 2004. Pikemminkin kaikki on entistä vähäpätöisempää.

Ei se minua paljon häiritse, sillä onhan meillä pitkälti tallella kaikki se mitä oli 2004(ja aikaisemmin, paratkoon!), sen päälle on vaan vyörytetty massakaupalla kaikkea turhaa paskaa. Olen oikein tyytyväinen, vaikken osallistuisi tämän enkä ensi vuosikymmenen "uudenlaisiin" asioihin. Tai voin minä osallistua ihan mielelläni jos ne ovat OK, mutta eivät ne tee suurempaa vaikutusta.

Ehkä kyse ei lopulta olekaan sen kummemmasta, kuin että on jo sentään nähnyt ja kokenut jonkun verran. Eli aika lailla varmaan sittenkin sama tuntuma, kuin suunnilleen minun ikäiselläni ihmisellä myös vuonna 1975. Kannattanee nauttia pienistä asioista samalla kun tarttuu suuriin.